Roer bij Jachtwerf Albatros ter reparatie

Dit jaar niet veel tijd gehad om mijn logboek goed bij te houden. Ondanks de nieuwe website met een blog, om sneller een artikel te kunnen schrijven, ben ik er niet aan toe gekomen.

We hebben dit jaar 106,4 uur gevaren. Prachtige zomer gehad met wel een koud voorjaar, maar juni, de anders zo regenachtige maand, was prachtig. We hebben veel gevaren. Corrie zat helaas in de lappenmand, hierdoor konden we wel wat vaker varen. Corrie werkte halve dagen daardoor konden we af en  toe een middagje varen.

Een paar dagen met sloep weg zat er dit jaar helaas niet in. Had graag nog een tochtje willen maken richting Loosdrecht. Wellicht volgend jaar.

We hebben dit jaar wel een lang warm najaar gehad zelfs met 3 oktober nog heerlijk kunnen genieten van een rondje stad. Vorig jaar was het snel gedaan september was al heel slecht.

Eindelijk is het dan zover de sloep gaat naar de winterstalling. Maak de sloep dan altijd nog een keertje extra schoon, zodat schimmel geen kans krijgt. Alles gaat eruit. Kussens, landvasten, koelbox, de fenders en alle losse spulletjes. Als ik zin heb wil ik de roostervloeren nog in de teak olie zetten is er niet meer van gekomen. Een paar weken geleden heb ik de betimmeringen nog even met teak olie behandeld. In het begin maakte ik er nog een heel werk van stond alles met een kwast schilderen. Nou dat is niet nodig gewoon een beetje teak olie op een doek, in smeren en naderhand uitwrijven evt nog een keer met een andere schone doek glanzend poetsen. 

Wel op tijd oliën anders wordt het grijs en krijg je het met teak olie alleen niet meer zo mooi. Het vergrijzen van teak vind ik niet fraai en koel, juist die warme tint van het Teak hout vind heel gezellig. 

Het zou die dag mooi zonnig weer worden maar het mistte erg om 12:00uur toch maar begonnen. De buiskap was kletsnat hier en daar behoorlijk wat groene uitslag. Dan ook de buiskap maar schoongemaakt. Eerst ingespoten met puur schoonmaakazijn. Doordat de kap vochtig was ging het schoonmaken wel eenvoudiger. Met schuurspons en gele doek poetsen, zwart was die gele doek zoveel vuil had ik niet verwacht. Wanneer de buiskap nat is ziet het er niet uit. Hier en daar zit het weer in het doek helemaal zwart. Dat krijg je er toch niet uit. Misschien volgend jaar eens proberen. Moet volgend seizoen wel weer inspuiten met waterwerend goedje. Te veel aan gepoetst. Toen de kap droog was, ben volgende dag nog even wezen kijken bij Arjan, zag die er heel mooi schoon uit dus dat is wel leuk om te zien. 

Bij het poetsen van de romp tijdens het zwemmen zag ik dat het roer er slecht uitziet op de kopse kant zit een behoorlijke scheur. Ook delen zijn verveloos had al een keertje zelf zitten schuren maar de juiste lak heb ik niet. Vorig jaar aan Arjan gevraagd een beetje bij te werken maar daar had ie geen zin in. Dit jaar maar goed laten behandelen. Wil er tenslotte toch nog lang mee blijven varen.

Met Arjan en Giel heet hij geloof ik, de vervanger van Edwin, hebben we naar het roer gekeken. Op de kopse kant zitten langs scheuren en ook de verf is beetje schraal. Roer maar beter opknappen elk jaar wat onderhoud kan geen kwaad. De bedoeling is de scheuren af te dekken met een matje van polyester zodat de scheuren niet terugkomen. Ben benieuwd hoe het wordt. Wilde wel een prijs af spreken, voor je het weet kan je er een nieuw roer voor kopen. Na 3 jaar kwam de scheur toch weer terug. Ik heb deze zelf nu in oktober 2017 met polyester plamuur gerepareerd en opnieuw geschilderd. Het is hout dat is blijft gewoon werken. Maar weer even afwachten

 

Roer bij Jachtwerf Albatros in Leiden

Een andere boot is erg kostbaar heb al vaak zitten kijken naar een sloep met kleine kajuit maar ook tweedehands niet te betalen. De ONJ werkboot 770 is een hier een fraai voorbeeld van. Een kleine weekend kruiser. Bij ONJ geven ze ook aan dat ze naar de sloepvaarders hebben geluisterd om een boot te bouwen voor de sloepvaarder die iets meer wil dan alleen maar een dagje wil rond toeren.

Na drie jaar heb ik geen kajuitsloep gekocht. Nog even gekeken naar een Maril 890, die is niet zo breed en kan bij ons de onder de Schenkerbrug door. Maar voor een 15 jaar oud model betaal je altijd nog een bedrag van tussen de 50 en 70.000,= euro. Het nadeel is dat je niet meer overal onderdoor kunt. De stad Leiden kom je dan niet meer in. Dus in 2017 stoute schoenen aangetrokken en van mijn sloep een kampeersloep gemaakt. Ook walstroom en een tweede accu met lader ed zelf aangebracht. Een enorm succes. Ik heb hier een Youtube filmpje van gemaakt hoe we dit hebben gerealiseerd. Hiervan ben ik op het ogenblik in februari 2018 een verhaal aan het schrijven hoe dit alles tot stand is gekomen. 

Weer even bij de les onze sloep winterklaar maken en snel naar Arjan brengen.

Tot volgend jaar. Helaas heb ik in 2015 en 2016 niets meer vastgelegd in mijn logboek. Dus op naar 2017!!

Hans Boehlee